Strona Główna/Rajdy
 
 
 
 
 
Chcac kontynuowac dobra passe Polskiego Fiata 125p (po 41 rajdzie Monte Carlo oraz wyscigu "Press on regardless"), w czerwcu 1973 roku podjeto próbe bicia rekordu szybkosci samochodów turystycznych na 25 tys. km wystawiajac do niej seryjnie produkowany samochód Polski Fiat 125p z silnikiem 1500 cm3. Otrzymane wyniki tej próby przeszly najsmielsze oczekiwania organizatorów. Polski Fiat prowadzony przez czolowych polskich rajdowców bez przerwy przez ponad 2 tygodnie (jedynie na przerwy techniczne) na odcinku autostrady pod Wroclawiem ustanowil 3 rekordy. Pobil rekord szybkosci na 25 tys. km ze srednia predkoscia jazdy 138,061 km/h, a nastepnie, nie przerywajac biegu rekord na 25 tys. mil ze srednia predkoscia jazdy 138,186 km/h. Jednak najwiekszym podsumowujacym osiagnieciem bylo ustanowienie ze srednia predkoscia jazdy 138,270 km/h rekordu na 50 tys. km W Dziale Badan Podwozi indywidualnie dopasowywano podzespoly.Zastosowano inne aparaty zaplonowe, swiece Champion, oleje Shell, amortyzatory Bilstein, wklady reflektorów Cibie, klocki hamulcowe i tarcze sprzegiel Textar, reflektory przeciwmglowe Zelmot, radiotelefon, obrotomierz, czujnik temperatury i cisnienia oleju,zbiornik paliwa 70(lub 80)l,V-cio biegowa skrzynie biegów, opony Stomil Rekord 175 SR 13 D-90.
Wszystkie czesci zamienne znajdowaly sie w samochodzie i nie mogly przekroczyc masy 70kg.Jeden kierowca nie mógl jechac non-stop dluzej niz 4 godz. i nie dluzej niz 14 godz. na dobe.Sedziowie z miedzynarodowa licencja FIA musieli byc tak rozstawieni na trasie,aby wóz nie zniknal z ich pola widzenia na dluzej niz 1 min.Bicie rekordu bylo wielka akcja propagandowa. Zwracano uwage na swiecie,przyjechal szef FIATA,

Fiat rekordzista

Zaloga

pokonano samochody,kapitalistyczne dziela zgnilego Zachodu. Nasz przemysl znów "dogonil,a nawet przewyzszyl swiatowa czolówke".W telewizji codziennie odbywaly sie obszerne relacje. Kapitanem zespolu kierowców byl Sobieslaw Zasada. Poprzedni rekord nalezal do samochodu Simca Aronde , ustanowiony zostal w roku 1952. Wynik polskiej zalogi bezskutecznie próbowali pobic Anglicy, Amerykanie i Japonczycy.

Fiat rekordzista

Fiat rekordzista

 

 
     
 
 
 
     
 
 
 

 

 
       
 
 
 
       
   
Webmaster;Łukasz