Strona Główna/Włoski brat
 
 
 
 
 

Samochód ten z racji bliskiego powiazania konstrukcyjnego z Polskim Fiatem wzbudza duze zainteresowanie. Fiat 125 pojawil sie na wloskim rynku w 1967 r. Do budowy pojazdu wykorzystano wiele elementów z produkowanych juz wczesniej samochodów firmy FIAT. Plyta nosna Fiata 125 pochodzi z modelu 1300/1500, czesc srodkowa nadwozia lacznie z drzwiami z Fiata 124, a takie podzespoly, jak silnik i zawieszenie osi tylnej, blisko spokrewnione sa z zespolami modeli sportowych: Fiat 124 Spider i Fiat Dino.

      Podczas przeprowadzania trakcyjnej oceny pojazdu na jesieni 1967 r. spotykano sie z pytaniami - czy to Polski Fiat ? Rzeczywiscie, Fiat 125 wygladem zewnetrznym bardzo przypomina nasz licencyjny. Rozróznic te dwa samochody mozna przede wszystkim po ksztalcie przednich reflektorów i po listwie ozdobnej, biegnacej wzdluz scian bocznych nadwozia Fiata 125. Dalsze widoczne róznice, to inny ksztalt klamek (pierwszy model Polskiego Fiata mial klamki odstajace od nadwozia - tzw. typu skalpel, w razie kontaktu pieszego przy znacznej predkosci zadawaly rozlegle rany), inne przetloczenie maski silnika i pokrywy bagaznika oraz z przeciwnej strony niz w Fiacie 125P umieszczony wlew paliwa.
     

Wnetrze nadwozia Fiata 125, podobnie jak wnetrze Polskiego Fiata, jest przestronne i zapewnia wysoki komfort jazdy, nawet dzis. Przednie fotele mialy wtedy chyba najlepiej rozwiazana regulacje pochylenia oparcia i regulacje wzdluz osi samochodu. Niestety, rozlozone do spania oparcia przednich foteli nie tworza równej plaszczyzny z kanapa tylna. Jesli jednak wyjmiemy tylna kanape (nie jest to skomplikowane, wystarczy pociagnac w góre) i przestawimy tylem na przód, uzyskamy wtedy lekko wznoszace sie, równe miejsce do przenocowania.

      Bogate wyposazenie wnetrza nadwozia Fiat 125 od wyposazenia wnetrza ówczesnego Polskiego Fiata wynikalo z odmiennej sciany czolowej deski rozdzielczej. Fiat 125 ma dwa otwory wentylacyjne kierujace nawiew swiezego powietrza do wnetrza nadwozia, zamykany na kluczyk schowek z prawej strony, pólke na drobne przedmioty, biegnaca na celej szerokosci nadwozia pod kolumna kierownicy oraz dodatkowe pomieszczenie na podreczne drobiazgi, mocowane na tunelu walu napedowego. Dzwignia zmiany biegów umieszczona zostala bezposrednio w podlodze; jest krótka i dobrze wybiera polozenia. W momencie rozpoczecia produkcji samochody Polski Fiat 125P mialy dzwignie zmiany biegów mocowana przy kolumnie kierownicy (jedyne wlasciwe miejsce na tego typu urzadzenie) , dopiero w 1971 od wrzesnia przeniesiono dzwignie na podloge. Deska rozdzielcza Fiata 125 wylozona jest ozdobna okladzina imitujaca drewno. Wskazniki sa zgrupowane na dwóch kolowych tarczach, a nie jak w Polskim Fiacie 125P na prostokatnej tarczy (moim skromnym zdaniem, w naszym Fiaciku wyglada to o niebo lepiej) .

zegary wloskiego fiata  

    Porównujac Fiata 125 z Polskim Fiatem trzeba zaznaczyc, ze najistotniejsza róznice stanowi silnik. Polski Fiat wyposazony jest w silnik adoptowany z samochodu 1300/1500, natomiast silnik Fiata 125, to nowoczesna o duzej mocy jednostka napedowa. Kadlub silnika odlany jest z zeliwa i ma 5 podpór do osadzenia walu korbowego, natomiast gowica silnika wykonana jest ze stopu lekkiego i miesci w sobie dwa walki rozrzadcze sterujace zaworami w ukladzie V. Fiat 125 byl jednym z niewielu wozów europejskich, w którym stosowano wówczas naped walków rozrzadu za pomoca paska zebatego. Pasek zebaty mial znaczna dlugosc, gdyz przekazywal naped od walu korbowego na dwa walki rozrzadu oraz na kolo pasowe napedzajace rozdzielacz w raz z pompa olejowa. Naciag paska regulowany byl napinaczem rolkowym. Wentylator napedzany jest oddzielnym paskiem klinowym i jest samoczynnie odlaczany termostatem i sprzeglem elektromagnetycznym, gdy silnik osiagnie odpowiednia temperature.

      To, czego oczekiwano w Fiacie 124, otrzymal Fiat 125 - silnik o bardzo nowoczesnej konstrukcji. Silnik Fiata 125 z pojemnosci skokowej 1,6 litra uzyskuje moc az 66 kW (90 KM), czyli 41 kW/l (56 KM/l). Tak wysoki wskaznik mocy zapewnia pojazdowi doskonale przyspieszenia. Obciazony dwoma osobami Fiat 125 uzyskuje predkosc 0 ... 80 km/h w 8,5 s, a do 100 km/h rozpedza sie w ciagu 11,4 s. Zdolnosc samochodu do rozpedzania, która uzyskano przez zastosowanie w nim silnika o duzej mocy, to jedna z waznych cech samochodu, nadajaca mu miano bezpiecznego pojazdu.

      Omawiajac dobre wlasnosci dynamiczne samochodu nie sposób nie wspomniec o hamulcach. Fiat 125 mial bardzo skuteczne hamulce, lecz malo trwale nakladki szczek hamulcowych. W ocenianym samochodzie, co prawda w warunkach zimowych (jezdnie posypywane piaskiem i sola) , nakladki hamulcowe trzeba bylo wymienic juz po przebiegu 4 tys. km. W Polsce wyciagnieto szybko wnioski z tego faktu. FSO wprowadzila do Polskiego Fiata 125P oslony na zespól tarczowo - szczekowy hamulców tylnych.

      Stosujac w Polskim Fiacie 125P okragle reflektory udalo sie uniknac drugiej dolegliwosci Fiata 125. Cztery kwadratowe reflektory wloskiego samochodu byly bardzo efektowne, ale mialy nietrwale klejone szkla.

ogólny zarys sylwetki      

Poprzednik Fiata 125, model 1300/1500 mial os tylna zawieszona na dwóch wzdluznych resorach piórowych. Fiat 124 otrzymal w miejsce resorów piórowych m. in. sprezyny srubowe i drazek Panharda. Ten ostatni mial zapewnic pojazdowi dobra stabilnosc w ruchu, zwlaszcza na zakretach. Zawieszenie Fiata 124 nie zostalo powtórzone w nieco wiekszym modelu 125. Powrócono do koncepcji z resorami wzdluznymi. Kazdy z resorów otrzymal tylko po dwa pióra (Polski Fiat 125P resory dwupiórowe otrzymal dopiero w marcu 1975, pierwsze modele mialy 4 pióra, co dawalo wiekszy komfort podrózy) . W zawieszeniu tylnym znalazly sie dwa wzdluzne drazki reakcyjne. Zawieszenie tylne Fiata 125 okazalo sie trafniejszym rozwiazaniem, niz zawieszenie Fiata 124. Opinie taka mozna wydac po przeprowadzeniu jazd zapoznawczych porównywanymi pojazdami. Fiat 125 znacznie lepiej zachowuje sie na zakretach - lepiej trzyma sie drogi. Porównujac z kolei Fiata 125 z Poskim Fiatem 125P warto podkreslic, ze w naszym samochodzie jest korzystniejszy rozklad obciazen na kola osi tylnej, poniewaz zbiornik paliwa umieszczony jest plasko pomiedzy dwoma kolami, natomiast zbiornik paliwa o tej samej pojemnosci 45 l w Fiacie 125 umieszczony jest pionowo przy prawym tylnym blotniku. Nie jest wyrównowazony np. stojacym przy lewym blotniku kolem zapasowym, jak w Fiacie 124, a wiec nacisk na prawe kolo tylne jest wiekszy niz na kolo lewe.

      Na zakoncznie jeszcze 3 dodatnie cechy Fiata 125:
- bardzo wydajny uklad ogrzewania - po ok. 6 min pracy dmuchawy temperatura we wnetrzu nadwozia, mierzona na wysokosci glów jadacych wynosi 24 o C.
- obszerny bagaznik o pojemnosci 400 l.
- dobrze wyciszona praca ukladu napedowego, mozna sie pomylic wlaczajac rozrusznik przy pracujacym silniku.

      W koncu 1968 r. FIAT wprowadzil do produkcji dodatkowo model 125 Special z silnikiem o zwiekszonej mocy do 73,6 kW (100 KM) przy 6000 obr/min. Samochód mial 5-biegowa skrzynie przekladniowa, mechaniczna lub za doplata automatyczna. Predkosc modelu Special wynosila 170 km/h. Obie odmiany Fiata 125: podstawowa i Special zostaly zastapione w produkcji Fiatem 132, w 1972 r
.

 
     
 
 
 
     
     
     
       
 
 
 
       
   
Webmaster;Łukasz