|

|
Fiat 125p. GTJ 2000
Produkcja : lata 70
Silnik : 132C2 (2000cm, 112KM)
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
W latach 70-tych w zakladach FSO skonstruowano prototypowa wyczynowa wersje Fiat-a 125 zwana GTJ. Do napedu posluzyla 2-u litrowa jednostka napedowa z Fiat-a 132, posiadajaca dwa walki rozrzadu w glowicy. Osiagala ona moc 112KM przy 6000 obr/min. Fiat otrzymal od stylistów poszerzone blotniki, przedni i tylni spojler oraz atrakcyjny "air-graber" na masce. Dodatkowo, komplet obreczy kól ze stopów lekkich. Patrzac na zdjecia mozna tylko wzdychac, gdyz auto nie trafilo do produkcji seryjnej.
|
|
 |
Fiat 125p. ( wersja wyczynowa )
Produkcja : 1977r.
Silnik : Wersja I (1840cm, 16V, 190KM)
Wersja II (V6 3238cm, 170KM) |
|
|
|
|
|
|
Oba prototypy powstaly na bazie seryjnych Polskich Fiatów 125p. Przy ich budowie wykorzystano wszystkie dotychczasowe doswiadczenia jakie zebrano w trakcie dotychczasowych startów zespolu fabrycznego, zarówno w rajdach jak i wyscigach. Pojazdy wyscigowe o których tu mowa róznia sie zasadniczo jednostkami napedowymi i modyfikacjami zawieszen. Jeden wyposazony jest w silnik o pojemnosci 1840cm. a drugi w szesciocylindrowy, widlasty silnik o pojemnosci 3238cm. stosowany w Fiacie 130. Jesli chodzi o prototyp wyposazony w mniejszy silnik to nowoscia jest zastosowanie w przednim zawieszeniu polaczen sztywnych systemu "Uniball" ( laczniki dzialajace na zasadzie lozysk, które stosuje sie w miejsce wszystkich polaczen gumowych). W zawieszeniu tylnym jednego z prototypów zastosowano system zmodyfikowanych stabilizatorów typu "Panhard" dla jeszcze wiekrzego usztywnienia pojazdu.
Dane techniczne , model pierwszy:
Silnik szesnastozaworowy , czterocylindrowy o pojemnosci 1840cm o mocy 190KM
Skrzynia biegów 5-cio stopniowa z bezposrednim przelozeniem 5-go biegu bez synchronizacji o zebach prostych
Tylny most o przelozeniu 4:1 nowego typu z mechanizmem róznicowym, o zwiekszonym wspólczynniku tarcia
Zawieszenie z systemem "Uniball" , obnizone, z tylu system zmodyfikowanych stabilizatorów typu "Panhard"
Uklad hamulcowy zmodyfikowany poprzez nadmuch zimnego powietrza na wszystkie 4 tarcze. Tarcze o podwyzszonym wspólczynniku odprowadzania ciepla.
Nadwozie zmodyfikowane, elementy z tworzyw sztucznych.
Ogumienie przód 13/245, tyl 15/355``
Dane techniczne , model drugi:
Silnik widlasty , 6-cio cylindrowy o pojemnosci 3238cm, 12 zaworów. Moc 170KM
Skrzynia biegów 5-cio stopniowa
Tylny most o przelozeniu 4,55 z mechanizmem róznicowym o zwiekrzonym tarciu
Zawieszenie zmodyfikowane , obnizone
Ogumienie przód 13/185 , tyl 13/245
|
|
|
 |
Fiat 125p. Cabrio
Produkcja : 1974r.
Silnik : Prawdopodobnie 115C ( 1500cm, 75KM ) |
|
|
|
|
|
|
|
|
We wrzesniu 1974 roku na wystawie Warszawa XXX zaprezentowano prototyp samochodu PF 125p w wersji kabriolet. Pojedyncze drzwi boczne w tym modelu zostaly wydluzone w stosunku do wersji podstawowej, przez co ulatwiony zostal dostep do siedzen tylnych. Zastosowano tylne lampy zespolone z samochodu Lada 2101 oraz calkiem inny wystrój tablicy rozdzielczej. Kolejna ciekawa wersja 125-tki która nigdy nie trafila do seryjnej produkcji.
|

|
Fiat 125p. Kemping
Produkcja : 1972r. , 1980r.
Silnik : 115C ( 1500cm , 75KM ) |
|
|
|
 |
|
|
Samochód kempingowy powstal w 1973 roku w oparciu o samochód Polski Fiat 125
w wersji pick-up. Model podstawowy tez byl pojazdem prototypowym w tzw. odmianie ekonomicznej przedstawionej w 1972 r. na Miedzynarodowych Targach Poznanskich.
Do napedu sluzyl czterocylindrowy silnik typu 115 C 076 osiagajacy moc 51,5 kW, zespolony z czterobiegowa-skrzynia przekladniowa. Nadwozie kempingowe wykonane zostalo z plaskich plyt i zaopatrzone bylo w trzy okna. W przedniej czesci dachu zabudowano wywietrznik o duzych wymiarach. Samochód ten przedstawiono na wystawie "Warszawa XXX" we wrzesniu 1974 roku.
W 1980 roku Zaklady Sprzetu Domowego i Sportowego w Niewiadowie wystawily na Miedzynarodowych Targach Poznanskich kolejna propozycje samochodu kempingowego, opartego tym razem na produkowanym seryjnie Polskim Fiacie 125p w wersji pick-up. Nadwozie mieszkalne oznaczone symbolem N-249 mozna bylo zdjac, a samochód wykorzystywac jako dostawczy. W bocznych scianach nadwozia wbudowano okna otwierane, a na dachu w czesci przedniej maly wywietrznik. W tylnej czesci dachu duza podnoszona klapa pozwalala na zwiekszenie wysokosci wnetrza.
|
|

|
Fiat 125p. Jamnik - Limuzyna
Produkcja : 1974r.
Silnik : Prawdopodobnie 115C ( 1500cm, 75KM ) |
|
|
|
|
|
W latach 1974 - 75 (?) w Osrodku Badawczo - Rozwojowym FSO w Falenicy powstawaly przedluzone szesciodrzwiowe wersje Polskiego Fiata 125p. Budowano je w wersji zamknietej i odkrytej, bylo tez prawdopodobnie kilka sztuk wydluzonego kombi. Do dnia dzisiejszego nie udalo sie ustalic dokladnej ilosci wyprodukowanych wtedy Fiatów - jamników. Dostepne zródla podaja jedynie, ze powstawaly w krótkich seriach. Bylo ich prawdopodobnie kilkadziesiat sztuk.
Przedluzone nadwozie rozrysowal Zbigniew Wattson, projektant FSO, twórca nadwozia m.in. Tarpana i Poloneza. Produkcja wygladala najprosciej jak mozna sobie wyobrazic. Kabriolety powstawaly przez zwyczajne odciecie dachu. Seryjne Fiaty cieto tez na pól, wstawiano kawalek podlogi oraz dodatkowa pare drzwi i foteli. Oprócz kilkudziesieciu centymetrów dlugosci, jamniki niczym nie róznily sie od produkowanych w FSO samochodów. Najprawdopodobniej montowano w nich silniki o pojemnosci 1500.
W przeciwienstwie do odkrytych, zakryte jamniki istnialy takze w wersji nadwoziowej MR'75 z nowymi reflektorami i wnetrzem. Limuzyny 125p produkowano dla biur podrózy - wozily one turystów, kiedy pogoda nie pozwalala na jazde kabrio.
Do dzis w prywatnych rekach zachowaly sie co najmniej cztery limuzyny.
|
|

|
Fiat 125p. Kemping
Produkcja : 1972r. , 1980r.
Silnik : 115C ( 1500cm , 75KM ) |
|
|
|
|
|
|
|
W 1974 roku powstal pierwszy przedluzony Fiat w wersji bez dachu. Jego premiera miala miejsce 22 lipca i byl to pierwszy samochód, który przejechal otwarta tego dnia Trasa Lazienkowska w Warszawie. W srodkowym rzedzie siedzial I Sekretarz PZPR Edward Gierek, w tylnym minister przemyslu Tadeusz Wrzaszczyk.
W latach 1974 - 75 (?) powstawaly kolejne (biale i zólte) egzemplarze tej wersji Fiata, których odbiorca byly biura podrózy Syrena i Wisla. Samochody te sluzyly do obwozenia po Warszawie i Krakowie mniejszych grup turystycznych. Na zdjeciach w starych albumach widac czesto kilka bialych odkrytych jamników parkujacych pod kolumna Zygmunta w oczekiwaniu na pasazerów. Biura podrózy byly wówczas najprawdopodobniej jedynymi nabywcami tego typu pojazdów. Produkowano glównie wersje osmioosobowe (7 pasazerów + kierowca), choc istnialy tez egzemplarze mieszczace o jedna osobe mniej. Ilosc potencjalnych pasazerów zalezala od rodzaju foteli wstawionych w srodkowym rzedzie - w wiekszosci byla to wzieta z seryjnej produkcji tylna kanapa, zdarzalo sie jednak, ze zamiast niej montowano w srodku dwa przednie fotele. Fiaty te istnialy w wersji nadwoziowej z roku 1973 (juz z plastikowa atrapa chlodnicy i kasetowymi klamkami, ale jeszcze z reflektorami starego typu i pierwsza wersja deski rozdzielczej).
W roku 1979 jeden z odkrytych jamników mial zaszczyt sluzyc Papiezowi Janowi Pawlowi II podczas krakowskiej czesci jego pierwszej pielgrzymki do Polski. Dlugie kabriolety jezdzily w barwach biur podrózy do poczatku lat osiemdziesiatych, po czym poprzez przetargi trafily do prywatnych wlascicieli .
|
|
|
 |
Fiat 125p. 4X4, samochód terenowy.
Produkcja : 1977r.
Silnik : Prawdopodobnie 115C (1500cm, 75KM ) |
|
|
|
|
|
|
W FSO powstal takze prototyp saomchodu o nadwozi typu kombi z napedem na 4 kola. Zastsowano specjalne zawieszenie podnoszace znacznie przeswit oraz terenowe opony. Zastosowano najprawdopodobniej elementy z samochodu Lada Niva Samochód mozna ogladac w Warszawskim Muzeum techniki w dawnych Zakladach Norblina.
|
|
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|