Strona Główna/Prototypy
 
 
 
 

kliknij aby zobaczyc wiekrze zdjecie

Fiat 125p. GTJ 2000
Produkcja : lata 70
Silnik : 132C2  (2000cm, 112KM)
 

kliknij aby zobaczyc wiekrze zdjecie

kliknij aby zobaczyc wiekrze zdjecie

kliknij aby zobaczyc wiekrze zdjecie

kliknij aby zobaczyc wiekrze zdjecie

kliknij aby zobaczyc wiekrze zdjecie kliknij aby zobaczyc wiekrze zdjecie
 
 

W latach 70-tych w zakladach FSO skonstruowano prototypowa wyczynowa wersje Fiat-a 125 zwana GTJ. Do napedu posluzyla 2-u litrowa jednostka napedowa z Fiat-a 132, posiadajaca dwa walki rozrzadu w glowicy. Osiagala ona moc 112KM przy 6000 obr/min. Fiat otrzymal od stylistów poszerzone blotniki, przedni i tylni spojler oraz atrakcyjny "air-graber" na masce. Dodatkowo, komplet obreczy kól ze stopów lekkich. Patrzac na zdjecia mozna tylko wzdychac, gdyz auto nie trafilo do produkcji seryjnej.

 
Fiat 125p Wersja wyczynowa z silnikiem V6
Fiat 125p. ( wersja wyczynowa )
Produkcja : 1977r.
Silnik : Wersja I  (1840cm, 16V, 190KM)
          Wersja II (V6 3238cm, 170KM)
kliknij aby zobaczyc wiekrze zdjecie kliknij aby zobaczyc wiekrze zdjecie  
kliknij aby zobaczyc wiekrze zdjecie    
   

Oba prototypy powstaly na bazie seryjnych Polskich Fiatów 125p. Przy ich budowie wykorzystano wszystkie dotychczasowe doswiadczenia jakie zebrano w trakcie dotychczasowych startów zespolu fabrycznego, zarówno w rajdach jak i wyscigach. Pojazdy wyscigowe o których tu mowa róznia sie zasadniczo jednostkami napedowymi i modyfikacjami zawieszen. Jeden wyposazony jest w silnik o pojemnosci 1840cm. a drugi w szesciocylindrowy, widlasty silnik o pojemnosci 3238cm. stosowany w Fiacie 130. Jesli chodzi o prototyp wyposazony w mniejszy silnik to nowoscia jest zastosowanie w przednim zawieszeniu polaczen sztywnych systemu "Uniball" ( laczniki dzialajace na zasadzie lozysk, które stosuje sie w miejsce wszystkich polaczen gumowych). W zawieszeniu tylnym jednego z prototypów zastosowano system zmodyfikowanych stabilizatorów typu "Panhard" dla jeszcze wiekrzego usztywnienia pojazdu.

Dane techniczne , model pierwszy:
Silnik szesnastozaworowy , czterocylindrowy o pojemnosci 1840cm o mocy 190KM
Skrzynia biegów 5-cio stopniowa z bezposrednim przelozeniem 5-go biegu bez synchronizacji o zebach prostych
Tylny most o przelozeniu 4:1 nowego typu z mechanizmem róznicowym, o zwiekszonym wspólczynniku tarcia
Zawieszenie z systemem "Uniball" , obnizone, z tylu system zmodyfikowanych stabilizatorów typu "Panhard"
Uklad hamulcowy zmodyfikowany poprzez nadmuch zimnego powietrza na wszystkie 4 tarcze. Tarcze o podwyzszonym wspólczynniku odprowadzania ciepla.
Nadwozie zmodyfikowane, elementy z tworzyw sztucznych.
Ogumienie przód 13/245, tyl 15/355``

Dane techniczne , model drugi:
Silnik widlasty , 6-cio cylindrowy o pojemnosci 3238cm, 12 zaworów. Moc 170KM
Skrzynia biegów 5-cio stopniowa
Tylny most o przelozeniu 4,55 z mechanizmem róznicowym o zwiekrzonym tarciu
Zawieszenie zmodyfikowane , obnizone
Ogumienie przód 13/185 , tyl 13/245

   
kliknij aby zobaczyc wiekrze zdjecie
Fiat 125p. Cabrio
Produkcja : 1974r.
Silnik : Prawdopodobnie 115C ( 1500cm, 75KM )
kliknij aby zobaczyc wiekrze zdjecie
       

We wrzesniu 1974 roku na wystawie Warszawa XXX zaprezentowano prototyp samochodu PF 125p w wersji kabriolet. Pojedyncze drzwi boczne w tym modelu zostaly wydluzone w stosunku do wersji podstawowej, przez co ulatwiony zostal dostep do siedzen tylnych. Zastosowano tylne lampy zespolone z samochodu Lada 2101 oraz calkiem inny wystrój tablicy rozdzielczej. Kolejna ciekawa wersja 125-tki która nigdy nie trafila do seryjnej produkcji.

Zobacz duze zdjecie

Fiat 125p. Kemping
Produkcja : 1972r. , 1980r.
Silnik : 115C  ( 1500cm , 75KM )

Zobacz duze zdjecie

 

Zobacz duze zdjecie

Samochód kempingowy powstal w 1973 roku w oparciu o samochód Polski Fiat 125
w wersji pick-up. Model podstawowy tez byl pojazdem prototypowym w tzw. odmianie ekonomicznej przedstawionej w 1972 r. na Miedzynarodowych Targach Poznanskich.
Do napedu sluzyl czterocylindrowy silnik typu 115 C 076 osiagajacy moc 51,5 kW, zespolony z czterobiegowa-skrzynia przekladniowa. Nadwozie kempingowe wykonane zostalo z plaskich plyt i zaopatrzone bylo w trzy okna. W przedniej czesci dachu zabudowano wywietrznik o duzych wymiarach. Samochód ten przedstawiono na wystawie "Warszawa XXX" we wrzesniu 1974 roku.

W 1980 roku Zaklady Sprzetu Domowego i Sportowego w Niewiadowie wystawily na Miedzynarodowych Targach Poznanskich kolejna propozycje samochodu kempingowego, opartego tym razem na produkowanym seryjnie Polskim Fiacie 125p w wersji pick-up. Nadwozie mieszkalne oznaczone symbolem N-249 mozna bylo zdjac, a samochód wykorzystywac jako dostawczy. W bocznych scianach nadwozia wbudowano okna otwierane, a na dachu w czesci przedniej maly wywietrznik. W tylnej czesci dachu duza podnoszona klapa pozwalala na zwiekszenie wysokosci wnetrza.

Fiat 125p. Jamnik - Limuzyna
Produkcja : 1974r.
Silnik : Prawdopodobnie 115C ( 1500cm, 75KM )

long2m.jpg (1481 bytes)

   

long3m.jpg (1479 bytes)

long5m.jpg (1012 bytes)
long4m.jpg (1574 bytes)

W latach 1974 - 75 (?) w Osrodku Badawczo - Rozwojowym FSO w Falenicy powstawaly przedluzone szesciodrzwiowe wersje Polskiego Fiata 125p. Budowano je w wersji zamknietej i odkrytej, bylo tez prawdopodobnie kilka sztuk wydluzonego kombi. Do dnia dzisiejszego nie udalo sie ustalic dokladnej ilosci wyprodukowanych wtedy Fiatów - jamników. Dostepne zródla podaja jedynie, ze powstawaly w krótkich seriach. Bylo ich prawdopodobnie kilkadziesiat sztuk.
Przedluzone nadwozie rozrysowal Zbigniew Wattson, projektant FSO, twórca nadwozia m.in. Tarpana i Poloneza. Produkcja wygladala najprosciej jak mozna sobie wyobrazic. Kabriolety powstawaly przez zwyczajne odciecie dachu. Seryjne Fiaty cieto tez na pól, wstawiano kawalek podlogi oraz dodatkowa pare drzwi i foteli. Oprócz kilkudziesieciu centymetrów dlugosci, jamniki niczym nie róznily sie od produkowanych w FSO samochodów. Najprawdopodobniej montowano w nich silniki o pojemnosci 1500.

W przeciwienstwie do odkrytych, zakryte jamniki istnialy takze w wersji nadwoziowej MR'75 z nowymi reflektorami i wnetrzem. Limuzyny 125p produkowano dla biur podrózy - wozily one turystów, kiedy pogoda nie pozwalala na jazde kabrio.
Do dzis w prywatnych rekach zachowaly sie co najmniej cztery limuzyny.

 

Zobacz duze zdjecie

Fiat 125p. Kemping
Produkcja : 1972r. , 1980r.
Silnik : 115C  ( 1500cm , 75KM )

Zobacz duze zdjecie

Zobacz duze zdjecie

Zobacz duze zdjecie

 

W 1974 roku powstal pierwszy przedluzony Fiat w wersji bez dachu. Jego premiera miala miejsce 22 lipca i byl to pierwszy samochód, który przejechal otwarta tego dnia Trasa Lazienkowska w Warszawie. W srodkowym rzedzie siedzial I Sekretarz PZPR Edward Gierek, w tylnym minister przemyslu Tadeusz Wrzaszczyk.
W latach 1974 - 75 (?) powstawaly kolejne (biale i zólte) egzemplarze tej wersji Fiata, których odbiorca byly biura podrózy Syrena i Wisla. Samochody te sluzyly do obwozenia po Warszawie i Krakowie mniejszych grup turystycznych. Na zdjeciach w starych albumach widac czesto kilka bialych odkrytych jamników parkujacych pod kolumna Zygmunta w oczekiwaniu na pasazerów. Biura podrózy byly wówczas najprawdopodobniej jedynymi nabywcami tego typu pojazdów. Produkowano glównie wersje osmioosobowe (7 pasazerów + kierowca), choc istnialy tez egzemplarze mieszczace o jedna osobe mniej. Ilosc potencjalnych pasazerów zalezala od rodzaju foteli wstawionych w srodkowym rzedzie - w wiekszosci byla to wzieta z seryjnej produkcji tylna kanapa, zdarzalo sie jednak, ze zamiast niej montowano w srodku dwa przednie fotele. Fiaty te istnialy w wersji nadwoziowej z roku 1973 (juz z plastikowa atrapa chlodnicy i kasetowymi klamkami, ale jeszcze z reflektorami starego typu i pierwsza wersja deski rozdzielczej).
W roku 1979 jeden z odkrytych jamników mial zaszczyt sluzyc Papiezowi Janowi Pawlowi II podczas krakowskiej czesci jego pierwszej pielgrzymki do Polski. Dlugie kabriolety jezdzily w barwach biur podrózy do poczatku lat osiemdziesiatych, po czym poprzez przetargi trafily do prywatnych wlascicieli .

Wersja terenowa
Fiat 125p. 4X4, samochód terenowy.
Produkcja : 1977r.
Silnik : Prawdopodobnie 115C (1500cm, 75KM )
kliknij aby zobaczyc wiekrze zdjecie

W FSO powstal takze prototyp saomchodu o nadwozi typu kombi z napedem na 4 kola. Zastsowano specjalne zawieszenie podnoszace znacznie przeswit oraz terenowe opony. Zastosowano najprawdopodobniej elementy z samochodu Lada Niva Samochód mozna ogladac w Warszawskim Muzeum techniki w dawnych Zakladach Norblina.

 

 

 
     
 
 
 
     
 
 
 

 

 
       
 
 
   
       
   
Webmaster;Łukasz