|
|
Polski Fiat 125p, model podstawowy - Limuzyna
Duzy Fiat to jeden z wazniejszych samochodów w histori polskiej motoryzacji. W porównaniu z wczesniejszymi produkcjami FSO , byl skokiem w nowoczesnosc, niemal na miare lotu w kosmos. Dzisiaj, z jednej strony jest wysmiewany , jako jeszcze zywy zabytek PRL-u. Politowanie budza Fiaty zdezelowane i rozlatujace sie oraz te , obwieszone zalosnymi spojlerami. W latach siedemdziesiatych byl lsniaca strzala dla bogaczy. Z rasowym warkotem przemykal wsród archaicznych Syrenek i Warszaw oraz maluchów. Oferowal nieznany do tej pory poziom dynamiki i nowoczesnosci. |

|
Deska rozdzielcza 1967-71 |
|

|
Fiat 125p. 1967-74 |
|

|
Lampy tylne 1967-75 |
|
|
Najwiekrzym rarytasem i najlepszym samochodem , jest Fiat z lat 1967-75. Auto z pierwszych czterech lat produkcji rozpoznamy przede wszystkim po dzwigni zmiany biegów przy kierownicy i chromowanej atrapie. Od konca 1971r. dzwignie zmiany biegów umieszczono w podlodze, w tylnym zawieszeniu wprowadzono drazki reakcyjne. Zmiany zdecydowanie poprawily wygode jak i bezbieczenstwo jazdy. W 1974 roku chromowana atrape zmieniono na czarna plastikowa, wykonczona chromowanymi listewkami. |

|
Deska rozdzielcza 1971-75 |
|

|
Atrapa przednia 1974-75 |
|
|
|
Powazne zmiany nastapily w 1975r. Fiat nazwany MR`75 ( od Model Roku ) otrzymal nowy wystrój zewnetrzny i nowa deske rozdzielcza. Z biegiem lat FSO usuwala zbedne (zdaniem fabryki) drobne elementy samochodu ( otwierane trójkatne szybki, podlokietnik, lampki w drzwiach ) |

|
Deska rozdzielcza MR 1975 |
|
|

|
Lampa tylna MR 1975 |
|
|
Przez caly okres produkcji ( 1967-1991 ) Fiat doczekal sie kilku drobnych zmian w wygladzie zewnetrznym, wewnetrznym jak i mechanicznym. Mysle ze wprowadzone mechaniczne "usprawnienia" od roku 1975 nie wyszly na dobre, jakosc modeli z lat 67-75 jest niepodwazlana. Jesli chodzi o wyglad samochodu , staje zdecydowanie za modelem MR`75. Mimo dlugiego okresu produkcji "Duzy Fiat" zawsze pozostawal "kanciatym kredensem", polskim samochodem rodzinnym, 5-cio osobowa limuzyna rodzimej produkcji.
Zdjecia: Miesiecznik GT CLASSIC nr. 01/02 listopad-grudzien 2004
|
|
|
|
|
|